" حمایت از کالای ایرانی "                       

صفحه اصلي|پست الكترونيكي|منشور اخلاقي سازمان|English
 
جستجوي پيشرفته جستجو در وب
? اخبار > برگزاري وبينار معاونت آموزش سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور


نسخه چاپي  ارسال به دوست


برگزاري وبينار معاونت آموزش سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور

 وبينار تبيين برنامه هاي  معاونت آموزش توسط سيد علي موسوي برگزارشد.

به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، 6 دي ماه ،سمينار تحت وب ، با حضور سيدعلي موسوي ، سرپرست معاونت آموزش  اين سازمان ، با موضوع بهره وري و استاندارد سازي آموزشي و تبيين محوريت آموزش هاي فني و حرفه اي و ابعاد تحول آن در جامعه، با قابليت بهره برداري در سراسر كشور براي تمامي كاركنان اين سازمان از طريق پورتال سازمان به آدرس www.portaltvto.comتشكيل شد.

بنا براين گزارش،موسوي، در آغاز به تعريف كيفيت آموزش هاي فني و حرفه اي اشاره و بيان داشت:

كيفيت در آموزش به معناي مطابقت با مشخصات و نيازمندي ها، رضايت مشتري، به وجد آوردن مشتري، قابليت اعتماد و دوام محصول و در نهايت يعني بي نقص بودن.

وي ادامه داد: از انجا كه آموزش هاي فني و حرفه اي در مرکز همه فعالیت ها قرار مي گيرد و داراي ضرورت هاي اجتماعي، اقتصادي و پيشرفت با تكنولوژي است لذا بايد داراي ابعاد تحول در تطابق با نیاز بازار کار،عدالت در جنسییت،اقشار خاص،مادام العمر، سبز بودن، فراگیری (محرومین-روستاییان-همه افراد جامعه) و جامع (همه رشته ها و زمینه کاری براساس ISCO) بوده تا بتواند از كيفيت مورد انتظار برخوردار شود.

سرپرست معاونت آموزش سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، در خصوص ارتقاي كيفيت به چهار محور: محصول،  فرآيند، ارزش و مشتري اشاره و افزود: اگر ارزیابی کیفیت بر حسب بازدهی محصول، یعنی کیفیت عینی نباشد، از حوزه ارزیابی فنی خارج می شود و به حوزه ارزیابی ارزش های اجتماعی و روانشناسی فرهنگ ها، یعنی کیفیت فرضی وارد می شود.

در ادامه سمينار تحت وب، سيد علي موسوي گفت:  که نه تنها برای ارزیابی باید به کیفیت از جنبه عینی نگریست بلکه باید آنرا برحسب عملکرد آرمانی آن، در محاسبات گنجاند. در ارزیابی کیفیت فرآیند آموزش فنی و حرفه ای نيز بایستی به جنبه عینی کیفیت توجه کرد و سپس به سایر جنبه های کیفی آموزش.

وي،ارزیابی درست بهره وری، از اندازه گیری و ارزیابی درست کارایی و اثربخشی فرآیند آموزش فنی و حرفه ای را بسيار مهم دانسته و شاخص هاي ارزیابی کیفیت و بهره وری را دو عامل كارآيي و اثربخشي دانست.

سرپرست معاونت آموزش اين سازمان، در تعريف كارآيي آموزش هاي مهارتي آن را حاصل نسبت کارآموزان قبول شده در آزمون علمي و كتبي به  کارآموزان معرفی شده به آزمون دانست.

سپس اثر بخشي را  حاصل نسبت کارآموزان جذب شده د ر بازار كار به کارآموزان قبول شده در

آزمون کتبی و عملی بيان كرد.

اين گزارش مي افزايد: موسوي چرخه مديريت كيفيت آموزشي در آموزش هاي فني و حرفه اي را شامل ارتقاء‌ در كيفيت آموزشي،بهره وري،بهبود مستمر در آموزش،افزايش مشتريان و رضايت مشتريان و ذينغعان تعريف كرد و اولین گام  ارتقاء بهره وری را استاندارد سازی فرآیند ها و رویه ها عنوان كرد.

دراين وبينار، سرپرست معاونت آموزش سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور،به تشريح چگونگي استاندارد سازي پرداخت و طراحی سامانه های مورد نیاز شامل: سامانه تجهیزات ، نظارت پویاو برنامه های کمی و کیفی آموزش مراکز را اولين ركن آن ناميد.

پس از آن، تهیه و تدوین و ابلاغ نظامنامه آموزش در زمينه هاي نظام هاي:مربیان، فضا، تجهیزات و فناوری ،مدیریت کیفیت فرآیند آموزش فنی و حرفه ای و نظارت، ارزیابی و اعتبارسنجی عامل ديگري در روند استاندارد سازي ناميد و آخرين عامل را اعتبارسنجي و ساماندهی اماکن مراكز آموزش دولتي سازمان دانست.

تشريح طرح اعتبارسنجی مراکز دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نيز مبحث ديگري بود كه توسط معاونت آموزش بيان شد. اين طرح در سه مرحله، شامل "ارزيابي دروني"، "ارزيابي بيروني" و "فراارزيابي" تهيه شده است. سيد علي موسوي 4 عامل آموزش ، مديريت اجرايي- آموزشي،بهره وري و پشتيباني را در اين طرح دخيل دانست كه در نهايت به احراز گواهينامه صلاحيت آموزشي منجر خواهد شد.

در ادامه وبينار سرپرست معاونت آموزش، آمار جامعي از وضعیت میزان تکمیل تجهیزات کارگاهها در کشور بر اساس سامانه تجهیزات به تفكيك استانها را ارائه داد و نحوه توزیع و تخصیص تجهیزات بین مراکز آموزشی سازمان بر اساس الويت هاي نياز سنجي بازار كار و اشتغال ،تجهیز کارگاه ها بر اساس تقاضا محوري،تجهیز کارگاه های آموزشی مراکز دولتی آموزشی فنی و حرفه ای ،تجهیز كارگاه هاي مجري آموزش مربيان( تربیت مربی)،تجهیز كارگاه هاي سنجش مهارت و مجری المپیاد کشوری و  واگذاري مديريت و تجهیز کارگاه های آموزشی به بخش غیر دولتی عنوان كرد و آنها را در استاندارد سازي سطح آموزش ها مؤثر دانست.

موسوي بيان داشت: با عنایت به ضرورت بهینه سازی سامانه های پورتال آموزشی سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، بخصوص بانک اطلاعاتی اماکن آموزشی مراکز ثابت و شعب شهری و تاثیر مستقیم آمار کارگاهها در حجم تعهدات برنامه ریزی شده برای استانها و به تبع آن نظارت بر اجرای تعهدات آموزشی در کلیه سطوح، اصلاح و واقعی سازی اماکن آموزشی سازمان در درستور کار قرار گرفته است.

بر این اساس دستورالعملی تهیه و به ادارات کل استانها ارسال شده است که از تاریخ 29/9/95 فعالیت ذکر شده آغاز  و تا تاریخ 8/10/95 به اتمام می رسد.

شايان ذكر است بر اساس تعاريف آموزشي مرکز ثابت دارای حداقل چهار کارگاه متمرکز در محل مرکز و  حداقل عملکرد آموزشی سالیانه معادل 400،86(نفر-ساعت) در کلیه بخش های آموزشی مرکز شامل ثابت، شعب شهری،زندان، پادگان، سیار، دانشگاه، صنعت و صنف، روستا و عشایر و آسیب های اجتماعی است و شعبه شهری فاقد شرايط ذكر شده مي باشد.

د رخاتمه اين سمينار تحت وب، استاندارد سازی الگوی آموزش بر اساس سه مدل : CBT، سفارش محور و الگوی دوال را در توسعه پايدار و پرورش افراد داراي مهارت بسيار مهم خواند.










تاریخ درج خبر : سه شنبه ٧ دی ١٣٩٥ | ساعت درج خبر : ١٢:٣٢ | تعداد نمایش خبر : 2240





صفحه اصلي|معرفي سازمان|پست الكترونيكي|تربيت مربي|منشور اخلاقي سازمان|English
بازديدکنندگان اين صفحه: 22348768 | بازديدکنندگان امروز: 19607 | کل بازديدکنندگان: 100761306 | بازديدکنندگان آنلاين: 43 | زمان بارگزاري صفحه: 0.4490 ثانيه